24
Mon, Aug
0 New Articles

Algemeen

DEN HAAG - Op dinsdag 13 oktober waren premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge weer op televisie.

Ze vertelden over strenge regels tegen het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.

Strenge regels vanaf 14 oktober

Er zijn veel besmettingen met corona.
Daarom zijn de regels aangepast.
De regels zijn streng.
Maar dat is echt nodig.
De regels gelden vanaf woensdag 14 oktober om 22.00 uur.
De regels gelden minstens 2 weken. Misschien nog langer.

Nieuwe regels voor groepen

  • Ontvang thuis maximaal 3 gasten per dag.
    Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
  • In een ruimte binnen mogen maximaal 30 mensen samen zijn.
    Kinderen tellen mee.
  • U mag met een groep van maximaal 4 mensen samen afspreken.
    Of met alle mensen die bij uw huishouden horen.
    Bijvoorbeeld in een bioscoop.
    Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
  • Buiten mogen maximaal 4 personen samen zijn.
    Of alle mensen die bij 1 huishouden horen.

Nieuwe regels voor het dagelijks leven

Thuiswerken:

  • Werk zoveel mogelijk thuis.
  • Ga alleen naar uw werk als het echt niet anders kan.

Mondkapjes dragen:

  • Draag een mondkapje in gebouwen waar u als publiek naar binnen mag. Bijvoorbeeld in de bibliotheek, een winkel of het station.
  • Draag in het openbaar vervoer een mondkapje.
  • Draag een mondkapje op de middelbare school.
  • Draag een mondkapje in mbo-scholen.
  • Draag een mondkapje op hogescholen en universiteiten.
  • Doe het mondkapje alleen af tijdens de les.
  • Dit geldt voor iedereen vanaf 13 jaar.

Cafés en restaurants gesloten:

  • Alle cafés en restaurants zijn gesloten.
    Afhaalrestaurants mogen open.

  • De regels gelden niet voor cafés en restaurants bij:
  • hotels (voor hotelgasten);
  • uitvaartcentra;
  • luchthavens voorbij de security check.

  • Cafés en restaurants in andere gebouwen moeten dicht.
    Bijvoorbeeld in musea.

Meeste winkels 's avonds gesloten:

  • Winkels gaan uiterlijk om 20:00 uur dicht.
  • Er zijn geen koopavonden.
  • Alleen supermarkten mogen langer open.

's Avonds geen alcohol en softdrugs:

  • Tussen 20.00 uur en 07.00 uur is verkoop van alcohol verboden.
    U mag dan ook geen alcohol bij u hebben op straat.
    U mag ook geen alcohol gebruiken op openbare plekken. Bijvoorbeeld op straat.
    Alcohol mag ook niet worden thuisbezorgd.
  • Coffeeshops moeten om 20.00 uur dicht.
    Coffeeshops zijn alleen open voor afhalen.

Evenementen gaan niet door

Alle evenementen zijn verboden.
De volgende evenementen mogen doorgaan:

  • Markten voor levensmiddelen
  • Beurzen en congressen
  • Bioscopen en theaters
  • Wedstrijden
  • Demonstraties

Nieuwe regels voor sporten

  • Sporten mag alleen op 1,5 meter afstand van anderen.
    Sport alleen. Of in een team van maximaal 4 mensen.
    Wedstrijden zijn niet toegestaan.
    Dit geldt voor mensen van 18 jaar en ouder.
  • De sportregels gelden niet voor kinderen tot 18 jaar.
    Zij mogen wel in grotere teams sporten.
    Of wedstrijden spelen met teams van hun eigen club.
  • Sportkantines zijn gesloten.
  • Douches en kleedkamers zijn gesloten.

Nieuwe regels voor reizen

Ga zo min mogelijk op reis.
Gaat u wel op reis? Blijf dan zoveel mogelijk op uw vakantieadres. Bijvoorbeeld in uw vakantiehuisje.
Op reis naar het buitenland

Volg altijd de reisadviezen als u naar het buitenland wilt gaan.
De reisadviezen staan op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Niet vergeten:

  • Houd altijd 1,5 meter afstand.
  • Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
  • Nies en hoest in uw elleboog.
  • Was vaak uw handen met zeep.
  • Draag een mondkapje waar dat moet.
  • Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
  • Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.

Bellen met vragen over het coronavirus

  • Bel naar 0800 - 1351.
  • Of naar +31 20 205 1351 als u in het buitenland bent.
  • Het telefoonnummer is open van 8:00 uur tot 20:00 uur. Op maandag tot en met vrijdag.